sobota, 16 marca 2013

Wzór szydełkowy na Pingwinka Piccolo / Piccolo the Pinguin crochet pattern

Moje Kochane, w ramach podziękowań za wzięcie udziału w moim pierwszym Candy chciałabym podzielić się z Wami wzorem na Pingwinka Piccolo, który był główną wygraną w zabawie :) Oczywiście skorzystać z niego mogą wszyscy, nie tylko uczestnicy :)

Tego zwierzaczka stworzyłam w oparciu o zdjęcie ptaszka, którego kiedyś widziałam w sieci.
To pierwszy spisany przeze mnie wzór dla innych, więc proszę o wyrozumiałość :)
Zawsze spisuję wszystkie swoje schematy po angielsku (w tym języku uczyłam się czytania szydełkowych wzorów i tak mi zostało...) i używam skrótów, które są czytelne w zasadzie tylko dla mnie, więc nie lada wyzwaniem było dla mnie przeistoczenie go w opis, który może być zrozumiały dla szerszej publiczności :)

Materiały:
- szydełko 3,5mm;
- 3 kolory włóczki (330m / 100g) – u mnie niebieski (A), biały (B) oraz żółty (C);
- bezpieczne oczy z zatyczkami – u mnie rozmiar 6mm (można je również wyszyć - wg upodobania);
- antyalergiczny wypychacz;
- igła, aby pozszywać wszystkie części do ciała.

Skróty, symbole i wyjaśnienia:
Półsł. – półsłupek / -ki;
Zwęż. – zwężenie; 1 półsłupek poprzez 2 oczka (ja przeciągam tylko przez przednią część oczka, wówczas jest mniej widoczne, tzw. niewidoczne zwężenie);
* (…) * - powtórz polecenie pomiędzy gwiazdkami;
(24) – cyfra w nawiasie za każdą rundą lub linijką oznacza ilość oczek w danym rzędzie;
j/w – jak wyżej.

Rozmiar pingwinka będzie uzależniony od grubości używanej do jego stworzenia włóczki, grubości szydełka oraz ścisku oczek. Mój pingwinek, przy użyciu włóczki i szydełka o w/w grubości oraz umiarkowanym ścisku oczek, ma wysokość około 12cm.

Aby nie stracić rachuby, polecam zaznaczanie ostatniego (lub wg preferencji pierwszego) oczka każdej rundy (idealnie do tego służy agrafka).

Ciało:

Rozpoczynamy szydełkowanie od czubka głowy w dół, kolorem A.

Runda 1: Magiczne kółko z 6 oczek (6)

Runda 2: * 2 półsł. w każdym oczku* (12)

Runda 3: *półsł. w 1 oczku; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 6 razy) (18)

Runda 4: * półsł. w 2 kolejnych oczkach; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 6 razy) (24)

Runda 5: * półsł. w 3 kolejnych oczkach (po jednym półsłupku w każdym); 2 półsł. w następnym oczku*  (powtórz 6 razy) (30)

Runda 6: * półsł. w 4 kolejnych oczkach; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 6 razy) (36)

Rundy 7 – 11: przerabiamy dookoła (36)

Runda 12: * półsł. w 5 kolejnych oczkach; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 6 razy) (42)

Runda 13: przerabiamy dookoła (42)

Zamocuj oczy bezpieczeństwa w odpowiednim miejscu (mniej więcej pomiędzy 9 a 10 rundą z 9 oczkami pomiędzy) i dobrze dociśnij zatyczki od wewnętrznej strony ciała.

Teraz w trakcie szydełkowania będziemy zmieniać kolory, zwróć uwagę na instrukcje przy każdej rundzie.

Rundy 14– 24: przerabiamy dookoła (42); 13 oczek koloru A, 16 oczek koloru B, 13 oczek koloru A

Runda 25: * półsł. w 5 kolejnych oczkach; zwęż. * (powtórz 6 razy) (36); 11 oczek koloru A, 14 oczek koloru B, 11 oczek koloru A

Runda 26: * półsł. w 4 kolejnych oczkach; zwęż. * (powtórz 6 razy) (30); 9 oczek koloru A, 12 oczek koloru B, 9 oczek koloru A

Runda 27: * półsł. w 3 kolejnych oczkach; zwęż. * (powtórz 6 razy) (24); 7 oczek koloru A, 10 oczek koloru B, 7 oczek koloru A

Dobrze wypychamy oraz kontynuujemy kolorem A.

Runda 28: * półsł. w 2 kolejnych oczkach; zwęż. * (powtórz 6 razy) (18);

Runda 29: * półsł. w 1 oczku; zwęż. * (powtórz 6 razy) (12);

Runda 30: * zwęż. w każdym oczku * (6)

Zakończ oczkiem ścisłym, następnie utnij włóczkę i przeciągnij ją poprzez wszystkie 6 oczek, a następnie zaciągnij, aby zamknąć.


Skrzydła (zrób 2 sztuki):

Rozpoczynamy szydełkowanie od dolnej części skrzydła; zmieniaj kolory, jak w instrukcji przy każdej rundzie.

Runda 1: Magiczne kółko z 6 oczek (6); 3 oczka koloru A; 3 oczka koloru B

Runda 2: * 2 półsł. w każdym oczku* (12); 6 oczek koloru A; 6 oczek koloru B

Runda 3: przerabiamy dookoła (12); kolory j/w

Runda 4: * półsł. w 2 kolejnych oczkach; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 4 razy) (16); 8 oczek koloru A; 8 oczek koloru B

Runda 5: przerabiamy dookoła (16); kolory j/w

Runda 6: * półsł. w 7 kolejnych oczkach; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 2 razy) (18); 9 oczek koloru A; 9 oczek koloru B

Rundy 7 - 13: przerabiamy dookoła (18); kolory j/w

Zakończ oczkiem ścisłym, następnie utnij włóczkę i przyszyj symetrycznie po obu stronach ciała.

Dziób:

Zaczynamy szydełkować od czubka dzioba kolorem C.

Linijka 1: łańcuszek z 4 oczek (4)

Zacznij od drugiego oczka od szydełka.

Linijka 2: 1 półsł. w kolejnych 2 oczkach, 3 półsł. w kolejnym oczku, 1 półsł. w kolejnym oczku, 2 półsł. w ostatnim oczku (8)

Linijka 3: * półsł. w 1 oczku; 2 półsł. w następnym oczku*  (powtórz 4 razy) (12)

Linijka 4: przerabiamy dookoła (12)

Przyszyj dziób do ciała, pomiędzy oczami.

Nóżki:

Zaczynamy szydełkować od czubka nóżki kolorem C.

Linijka 1: łańcuszek z 4 oczek (4)

Zacznij od drugiego oczka od szydełka.

Linijka 2: 1 półsł. w kolejnych 2 oczkach, 3 półsł. w kolejnym oczku, półsł. w 1 oczku, 2 półsł. w ostatnim oczku (8)

Linijka 3: *półsł. w 1 oczku; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 4 razy) (12)

Linijka 4: *półsł. w 2 kolejnych oczkach; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 4 razy) (16)

Linijka 5: przerabiamy dookoła (16)

Linijka 6: * półsł. w 2 kolejnych oczkach, zwęż. * (powtórz 4 razy) (12)

Linijki 7 – 9: przerabiamy dookoła (12)

Linijka 10: * zwęż. w każdym oczku * (6)


Zakończ oczkiem ścisłym, utnij długi kawałek włóczki i przeciągnij ją poprzez wszystkie 6 oczek, a następnie zaciągnij, aby zamknąć. Przyszyj nóżki do ciała.

Mam nadzieję, że wzór jest czytelny i łatwo podążać za instrukcjami. Jeśli macie jakieś wątpliwości, chętnie służę pomocą. Jak wspomniałam we wstępie, to pierwszy spisany przeze mnie wzór, więc jeśli zauważycie jakiś błąd bardzo proszę o informację.


Będzie mi bardzo milo, jeśli podzielisz się ze mną zdjęciem wykonanego przez Ciebie pingwinka i zaznaczysz na swojej stronie, że wzór pochodzi ode mnie.


Miłego tworzenia!!!

PS. Z wielką radością oznajmiam, że w czwartek mój blog osiągnął 5000 wyświetleń :)
Dziękuję, że jesteście ze mną Kochani!


25 komentarze:

madebymali pisze...

Ale się napracowałaś:)z chęcią spróbuję:)efekt na pewno pokaże:) pozdrawiam ze słonecznej Łodzi:)

Izzy pisze...

Super! TO świetna rzecz, kiedy ktoś dzieli się swoimi umiejętnościami w taki sposób :) Napracowałaś się przy rozpisywaniu schematu, a ja jestem ogromnie wdzięczna :) Na pewno z niego skorzystam! Dziękuję!

dom za końcem świata pisze...

Twój blog rozwija się w zawrotnym tempie! Super, że podzieliłaś się wzorem na pingwina. Też się zawsze zastanawiałam, jak nazwać po polsku te skróty, np. sc2tog ;). Próbowałam kiedyś tego niewidocznego zwężenia, ale jakoś mi nie pasowałam i wróciłam do klasycznego. Może spróbuję się przekonać ;).

martuchnaj pisze...

o rany niby wszystko napisałaś a i tak chyba jeszcze nie jestem w stanie takiego pikpoka zrobić ale cudny jest cudny :)))

pozdrawiam serdecznie

Osowiała Sowa pisze...

Śliczne dzięki :) Może się odważę, a jeśli tak to na pewno się pochwalę :)
Ja to dopiero się uczę szydełka, ale czytanie wzorów to dla mnie czarna magia :D Już nie wspomnę o angielskich skrótach - bladego pojęcia nie mam co znaczą :D a że jestem początkująca to nawet nie mogę ich rozszyfrować.
Jak widzę jak ktoś robi, to nie ma problemu, ale ze wzoru jest mi ogromnie ciężko, gubię się :)))) Ale trenuję i mam nadzieję, że kiedyś spróbuję zrobić coś poza kwiatkami :)

My Crochet Privacy... pisze...

Heh, faktycznie spisywanie wzoru było bardzo czasochłonne - zajęło chyba więcej niż szydełkowanie samego pingwinka :)
Mam nadzieję, że nie zrazicie się i spróbujecie :) Chętnie służę pomocą i radą :)

Beva pisze...

Dzięki za opis. :)

agniemat pisze...

Dzięki za szczegółową instrukcję. Jak zbiorę odpowiednią ilość cierpliwosci to może się za to zabiorę ale wydaje się mocno skomplikowane:)
Pozdrawiam.

Jarecka pisze...

Justyno, dobra robota! Ja od opisów wolę schematy, ale Twój opis jest bardzo klarowny!
A to nieczęsto się zdarza! :)

nuta pisze...

Rzeczywiście trochę inaczej nazywasz rzędy np.linijka, runda, ale poza tym opis zrozumiały:)Pingwinek super!!!!

Julia pisze...

Zrobię go! Miałam wziąć udział w candy, ale jakoś zapomniałam. :) Spodobał mi się, a w szydełkowaniu najbardziej polubiłam robić zabawki! :) To jest frajda. :) Dzięki za przepis. :)

My Crochet Privacy... pisze...

Dziękuję za wszystkie komentarze :)
Ten wzór jest naprawdę łatwy, Piccolo składa się tylko z kilku elementów :) Mam nadzieje, że chociaż część z Was spróbuje swoich sił i się o tym przekona :)
Pozdrawiam :)

Julia pisze...

Na pewno się pochwalę, chociaż nie wiem, kiedy przyjdzie na niego pora, ale tak rzetelnie rozpisanego wzoru nie można zmarnować. :) Btw, ja lubię rozpiski. Schematy jakoś do mnie nie trafiają. W każdym razie ostatni (niby prosty) przeklinałam! :)

My Crochet Privacy... pisze...

Byłoby super, gdybyś spróbowała :)
Ha ha , ja kiedyś pracowałam ze schematami, ale i tak zawsze musiałam go sobie rozpisać po swojemu :)
Pozdrawiam :)

Julia pisze...

"Runda 3: *półsł. w 1 oczku; 2 półsł. w następnym oczku* (powtórz 6 razy) (18)" Właśnie zaczęłam pracować na wzorze, który, jak u Ciebie, zakłada powtórzenie. Chciałam zapytać, co to znaczy, że mam powtórzyć 6 razy... Jeden raz zrobić jak w instrukcji, a potem zrobić 6 rzędów, okrążeń z tą samą liczbą oczek, czy powtórzyć sekwencję? Ale wtedy już liczna oczek będzie o wiele większa. Z góry dzięki za podpowiedź! :)

My Crochet Privacy... pisze...

Należy powtórzyć całą sekwencję pomiędzy gwiazdkami dookoła, czyli półsłupek w pierwszym oczku, 2 półsłupki w kolejnym oczku (to daje 3 oczka) i powtórzenie tej sekwencji 6 razy da nam 18 oczek w całej rundzie dookoła.
Mam nadzieję, że ma to sens... Jeśli nie, to pisz, proszę :)
Powodzenia :)

Julia pisze...

Jasne, teraz rozumiem! Czyli dobrze robiłam i niepotrzebnie prułam. :) Dzięki!

Anonimowy pisze...

Jestem przy rundzie 11. Na razie wychodzi świetnie. Idealnie zapisany wzór!

Tii pisze...

Bardzo ładny ten pingwinek!
Mam pytanie za sto punktów - gdzie można kupić "bezpieczne oczy z zatyczkami"?
Byłabym wdzięczna za podpowiedź!

My Crochet Privacy... pisze...

@Tii - ja skupuję na angielskim ebayu. Wiem, że w Polsce są już dostępne, ale niestety nie mam konkretnych namiarów. Ja mam na zbyciu okrągłe i owalne czarne oczka 6mm oraz dwa rodzaje nosków. W razie zainteresowania proszę o maila.

Anonimowy pisze...

witam, nigdzie nie mogę znaleźć podpowiedzi, więc pewnie wszyscy oprócz mnie to wiedzą, ale jak zrobić 1 półsłupek przez 2 oczka

My Crochet Privacy... pisze...

@Anonimowy - tutaj dobrze widać: http://miss-crochet.blogspot.com/2010/01/decrease-2-single-crochet.html

Anonimowy pisze...

bardzo dziękuję za pomoc :-)

Anonimowy pisze...

witam, bardzo ładny ten pingwinek i wydaje się być łatwy do zrobienia nawet dla takich amatorów jak ja, ale nie wiem jak zabrać się do skrzydła, bo nie mam pojęcia jak zrobić magiczne kółko z dwóch kolorów. Bardzo proszę o wskazówkę. dziękuję

My Crochet Privacy... pisze...

@Anonimowy - w połowie trzeba zmienić kolor. Tak samo jak w każdym innym rzędzie, tylko nieco trudniej, bo w magicznym kółku. Kilka prób i z pewnością się uda :)

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny :)